سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دوستی
 
قالب وبلاگ

122در این عصر یکی از نقشهای دشمن تهاجم به فرهنگ ملتها و جنگ نرم از طریق انحراف جوانها بوسیله آسیبهای  نوپدیده ناشی از فضاهای مجازی از قبیل اینترنت و تلفن همراه و غیره می باشد و به تبع آن می خواهند به جامعه آسیب های اجتماعی و فرهنگی و سیاسی وارد کنند و آسیب های اجتماعی و فرهنگی، جامعه را در مسیر فروپاشی و تزلزل قرار داده  علایق ملی و روابط اجتماعی را به ویژه در میان خانواده ها مختل می کندآسیب های سیاسی آن نیز حاکمیت و اقتدار دولت ها را با تنش مواجه می کنداز این رو، پرداختن به آسیبهای جدیدی چون فضای سایبر از لوازم مهم دور ماندن از خطرات و صدمات آن است در ابتدا در باره فضای مجازی (سایبر ) و اثرات آن مطالبی را مطرح می کنم.

فضای سایبر چیست؟

سایبر واژه ای است بر گرفته از لغت به معنای سکاندار یا راهنما و نخستین کسی که واژه فضای سایبر را به ، کار برد ویلیام گیتسون نویسنده داستانهای علمی ،تخیلی در کتاب نورو منسر بود

فضای سایبر یا فضای مجازی در تعریف برخی نویسندگان عبارت است از «مجموعه ای از ارتباطات درونی انسانها از طریق رایانه و وسائل مخابراتی بدون در نظر گرفتن جغرافیای فیزیکی است»

البته شاید بهتر باشد آن را چنین تعریف کنیم « محیط الکترونیکی واقعی است که ارتباطات انسانی به شیوه ای سریع، فراتر از مرزها جغرافیای و با ابزار خاص خود؛ در آن، زنده و مستقیم روی می دهد »

ویژگیهای فضای سایبر

1- جهانی و فرامرزی بودن

از ویژگیهای منحصر به فردی که فضای سایبر را از دیگر رسانه ها ممتاز میسازد ،جهانی بودن آن است. هرفردی در هر نقطه از جهان می توتند از طریق آن به اسانی ، به جدیدترین اطلاعات دست یابد.

مرزهای جغرافیایی تاکنون نتوانسته از گسترس روزافزون فضای سایبر جلوگیری کند از این رو هر نوع فیلتر و مرزبندی در برابر آن دشوار است.

2- دستیابی آسان به آخرین اطلاعات

چنانچه بخواهید به آخرین مقاله، کتاب و یا خبری که در زمینه تخصصی ،در سطح جهان منتشر شده ، دست یابد،سادترین و سریع ترین راه ،استفاده از فضای مجازی است.

3- جذابیت و تنوع

رسانه ها از فیلم ،عکس ، متن و یا هر هنر دیگری برای جذاب کردن خویش به کار میگیرندو این ابزارها در فضای سایبر قابل دستیابی است؛به ویژه آنگاه که هیچ نظارت و فیلتری توان محدود  کردنش را نداشته باشد.از ویژگیهای منحصر به فردی که در تنوع و جذابیت فضای سایبر تاثیر به سزای دارد،مشتری محوری محض است. در متون نوشتاری ارتباطی تنگا تنگ میان خوانندگان و نویسندگان و وجود  دارد که خواننده به راحتی  میتواند نظر خود را با شخص نویسنده در میان بگذارد.

4- آزادی اطلاعات و ارتباطات

معنای واقعی آزادی اطلاعات در فضای سایبر محقق شده است. از این رو، شما هر نوع اطلاعاتی را که بخواهید اعم از فرهنگی  ، سیاسی و اقتصادی بدون محدودیت های حاکم بر دیگر رسانه ها ، در فضای سایبر قابل دسترسی . آزادی ارتباطی نیز از ویژگی های دیگر فضای مجازی است که در دیگر وسایل ارتباطی تا این حد قابل دستیابی نیست.

اثرات فضای مجازی یا سایبر از دو بعد فرهنگی و روانی

الف :آسیب های فرهنگی

1- کم رنگ شدن ارزشهای مترقی

2- تضعیف فرهنگ ها کم حضور

3- تضعیف اعتقادات و گسترش شبهات فکری

4- رواج سطحی نگری فکری

5- گسترش اباحه گری عملی

6- به خطر افتادن حقوق مادی و معنوی مولفین

7- گسترش محصولات فرهنگ غربی

ب: آسیبهاب روانی

1-افسردگی و گوشه گیری

2- کاهش احساس بازدارندگی

3-  بحران هویت و اختلال شخصیت

4- اعتیاد مجازی

5- انحرافات اخلاقی


[ دوشنبه 93/9/24 ] [ 10:56 صبح ] [ mohsen ] [ نظر ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

موضوعات وب
لینک دوستان
امکانات وب


بازدید امروز: 0
بازدید دیروز: 6
کل بازدیدها: 243745

تصویر ثابت