سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دوستی
 
قالب وبلاگ

¤ جسورانه دل مولا شکستند
گمان کردند در کوفه نشستند
علی هفتاد میلیون یار دارد
هزاران مالک و عمار دارد
چه سلمان ها به دورش در طوافند
چه خنجرها به اذنش در غلافند
فقط کافی است تا به یک اشاره
جهان کفر گردد پاره پاره
سالروز حماسه 9 دی گرامی باد 


[ شنبه 91/10/9 ] [ 8:17 صبح ] [ mohsen ] [ نظر ]

کلام روز

دزدترین انسان ها !

در روایتی از پیامبر اکرم (ص) کسل ترین ،بخیل ترین ،جفاکار ترین و دزدترین آدم ها معرفی شده اند.

پیامبر اعظم (ص) در بخشی از این روایت دزدترین آدم ها را اینگونه معرفی می فرمایند:
..و اما دزدترین مردم ،کسی است که از نماز خود می دزدد(هنوز جزئی را تمام نکرده وارد جزء دیگر می شود)و نماز پیچیده می شود مثل لباس کهنه ای که پیچیده(مچاله) می شود پس آن نماز بر صورت او زده می شود؛ اما جفاکار ترین مردم ،مردی است که نام من نزد او برده شود ولی بر من صلوات نفرستد .(بحار ج 84ص 257)
شایان گفتن است نماز در نزد خداوند از جایگاه والایی برخوردار است و ائمه هدی (ع) به ویژه پیامبر اعظم (ص) نسبت به ان اهتمام ویژه داشته و توصیه های فراوانی بر انجام صحیح آن داشته اند.نماز آسان ترین و صمیمی ترین راه ارتباط خالق و مخلوق است و اگر با خضوع وخشوع همراه باشد ،بنده را تا عرش پرواز می دهد و زندگی او به نور نماز نورانی می گردد.پس چه نیکوست  اوقات نماز را مغتنم شمرده و به موقع شناسی به انجام این فریضه در اول وقت همت کنیم و شاید این گامی محکم باشد برای حرکت خوب با خدا بودن .

 

 

 


[ دوشنبه 91/10/4 ] [ 9:26 صبح ] [ mohsen ] [ نظر ]

                         فواید صله رحم توجه به صله رحم از جمله دستورات دینی است که پیشوایان دینی ما نسبت به آن توجه بسیاری داشته‌اند و شاید بتوان گفت در جامعه امروز ما به دنبال بهانه‌های مختلف می‌گردیم تا از انجام آن سرباز بزنیم و در این میان رفتارهایی چون چشم و هم‌چشمی، رعایت نکردن حال یکدیگر، سنت‌های غلطی مانند اسراف و ... و نیز تعارف‌های افراطی و تفریطی مزید بر علت هستند.

در ادامه مطالبی از آیات و روایات در موضوع اهمیت صله رحم و مباحث مرتبط به آن می‌آید:


خدای سبحان می‌فرماید:


"و یاد کن هنگامی را که از بنی اسرائیل پیمان گرفتیم که جز خدا را نپرستید و به پدر و مادر و خویشاوندان و ... نیکی کنید(سوره بقره آیه 83)."


پیامبر اکرم(ص) فرمود: آیا شما را به برترین انسان‌های دنیا و آخرت از نظر اخلاق راهنمایی نکنم؟

گفتند: آری.

فرمود: کسی است که با قطع‌کننده پیوند با وی، بپیوندد.


صله رحم نزد خدای سبحان چنان مهم است که آن را از جهت پاداش، سریع‌ترین عبادت قرار داده و افزون بر پاداش اخروی، پاداش دنیوی و زودهنگام برای آن مقرر داشته است؛ به گونه‌ای که خاندان گناهکار هم با رعایت صله رحم میان خود، دارایی‌شان فزونی می‌یابد و با نیکی به یکدیگر بر عمرشان افزوده می‌شود.

 

در روایتی دیگر درباره اهمیت آن از امام رضا(ع) نقل شده که خدا سه چیز را قرین سه چیز ساخت: به نماز و زکات فرمان داد، پس هرکس زکات نپردازد نمازش پذیرفته نیست و به شکر خدا و والدین امر کرد، پس هرکس شکر والدین را به جا نیاورد شکر خدا نکرده است و به تقوای الهی و صله رحم فرمان داد، پس هر کس صله رحم نکند تقوای الهی را رعایت نکرده است.


رسول خدا(ص) فرمود:

"همه امتم را از حاضر و غایب و به آنان که تا روز قیامت در صلب مردان و رحم زنان هستند سفارش می‌کنم به صله رحم، اگرچه یک سال راه (میان آنان فاصله) باشد و این از دین اسلام است."

 

آثار صله رحم

پیامبر اکرم (ص) فرمود:

"هر کس برای من یک عمل را ضمانت کند من برایش چهار چیز را ضمانت می‌کنم: هر کس صله رحم کند خدا او را دوست بدارد و روزی وی را گسترش دهد و عمرش را فزونی بخشد و او را به بهشتی درآورد که وعده داده است."

 

مصادیق و شیوه‌های صله رحم

صله رحم تنها به رفتن به خانه بستگان نیست، بلکه مصادیق فراوانی دارد و مصداق کاملش این است که پیش از دیگران نیاز آنان را برطرف و آنان را خوشحال سازد، پس صله رحم و پیوند با هر خویشاوندی متناسب با شان اوست، چنان‌که گاه تنها به سلام کردن به او یا پاسخ نیکو دادن به سلام اوست، زیرا وی به کمک مالی نیازی ندارد.


برخی شیوه‌ها و مصادیق صله رحم عبارت‌اند از ترک آزار خویشاوندان، سلام و تکریم، اطعام گرچه به جرعه آبی باشد، عیادت از بیمار، شرکت در مراسم عزا، زیارت و دیدار، هدیه دادن و تامین نیازهای آنان پیش از دیگران.

 

منبع:


مفاتیح‌الحیات، مولف: آیت‌الله جوادی آملی،

 

 


[ شنبه 91/10/2 ] [ 9:29 صبح ] [ mohsen ] [ نظر ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

موضوعات وب
لینک دوستان
امکانات وب


بازدید امروز: 1
بازدید دیروز: 6
کل بازدیدها: 243746

تصویر ثابت