سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دوستی
 
قالب وبلاگ

این دو رکعت انسان را بهشتی می‌کند

: نماز مستحبی بخوانید هنگام غفلت، گرچه دو رکعت نماز کوتاه باشد، زیرا این دو رکعت انسان را به بهشت وارد می‌کند.
، یکی از نمازهای مستحبی که بسیار به آن سفارش شده نماز غفیله است و غفیله از غفلت می آید. 
پیامبر اکرم (ص) فرمودند: نماز مستحبی بخوانید هنگام غفلت، گرچه دو رکعت نماز کوتاه باشد، زیرا این دو رکعت انسان را به بهشت وارد می کند. عرض شد: یا رسول الله (ص)! هنگام غفلت چه وقت است؟ فرمودند: میان مغرب و عشاء.
نماز غفیله دو رکعت است، مابین نماز مغرب و عشاء با فضیلتی بسیار و تاثیری مخصوص در برآورده شدن حوایج دنیوی و اخروی.
درباره کیفیت اقامه این نماز مستحبی، امام صادق (ع) چنین فرموده اند: کسی که می خواهد بین نماز مغرب و عشا دو رکعت نماز بخواند؛ در رکعت اول بعد از سوره حمد بگوید:"وَذَا النُّونِ إِذْ ذَهَبَ مُغاضِباً فَظَنَّ أَنْ لَنْ نَقْدِرَ عَلَیْهِ فَنادی فِی الظُّلُماتِ أَنْ لا إِلهَ إِلاّ أَنْتَ سُبْحانَکَ إِنِّی کُنْتُ مِنَ الظّالِمِینَ * فَاسْتَجَبْنا لَهُ وَنَجَّیْناهُ مِنَ الغَمِّ وَکَذ لِکَ نُنْجِی المُؤْمِنِینَ.»
و ذوالنون (صاحب ماهی، منظور یونس پیغمبر فرزند من است) چون خشمگین رفت پنداشت هرگز بر او تنگ نخواهیم گرفت. پس در ظلمات ندا کرد: جز تو خدایی نیست، تو منزهی، همانا من از ستمکارانم. پس از او را اجابت کردیم و از غم رهایش دادیم و مومنین را اینچنین رها می گردانیم.
و در رکعت دوم بعد از سوره حمد بگوید:"وَعِنْدَهُ مَفاتِحُ الغَیْبِ لا یَعْلَمُها إِلاّ هُوَ وَیَعْلَمُ ما فِی البَرِّ وَالبَحْرِ وَما تَسْقُطُ مِنْ وَرَقَةٍ إِلاّ یَعْلَمُها وَلا حَبَّةٍ فِی ظُلُماتِ الأَرْضِ وَلا رَطْبٍ وَلا یابِسٍ إِلاّ فِی کِتابٍ مُبِینٍ."
و کلیدهای غیب نزد او است و جز او کسی آن را نمی داند و انچه در خشکی و دریا است می داند و برگی بر زمین نمی افتد و هیچ دانه ای در تاریکی های زمین نیست مگر که از آن آگاه است و تر و خشکی نیست مگر که در کتاب روشن ثبت افتاده است.
بعد دست ها را به قنوت برداشته و این دعا را می خوانی:"اَللّهُمَّ إِنّی اَسْئَلُکَ بِمَفاتِحِ الْغَیْبِ الَّتی لا یَعْلَمُها اِلاّ اَنْتَ اَنْ تَصَلِّیَ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اَنْ تَفْعَلَ بی کَذا وَ کَذا و به جای کذا و کذا حاجات خود را بگوید و سپس بگوید: «اَللّهُمَّ اَنْتَ وَلِیُّ نِعْمَتی وَالْقادِرُ عَلی طَلَبَتی تَعْلَمُ حاجَتی فَأَسْئَلُکَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ عَلَیْهِ وَ عَلَیْهِمُ السَّلامُ لَمّا قَضَیْتَها لی."
بارالها! تو را به اسرار غیب، که جز تو کسی آن را نمی داند، سوگند می دهم که بر محمد (ص) و دودمان او درود بفرستی و درباره من چنین و چنان کنی.
بارالها، تو ولی نعمت منی و به برآوردن نیاز من توانایی و حاجت مرا می دانی. سوگند به حق محمد (ص) و ال او که بر او و بر آنان درود باد که حاجت مرا برآوری.
البته این دعای در قنوت شرط در نماز نیست بلکه می توانید دعاهای دیگر هم بخوانید و خداوند خواسته های او را اگر مصلحت باشد، عطا می کند.
فلسفه نماز غفیله با ذکر یونسیه شاید یکی از دلایل توصیه به اقامه نماز غفیله و ثواب آن، این است که حضرت یونس (ع) یک لحظه غفلت کرد و از قوم خود جدا شد و سرنوشت او با دریا و ماهی پیوند خورد و در شکم ماهی پس از انابه به درگاه خدای سبحان نجات پیدا کرد و شاید تأکید رسول اکرم (ص) بر این نماز، به لحاظ غفلت های کوچک و بزرگی باشد که ما هر روز مرتکب می شویم. تا ما هم از ظلمت های ظاهری و باطنی نجات پیدا کنیم. بزرگان گفته اند: بالاترین ذکر در بین اذکار، ذکر یونسیه «لااله الا انت سبحانک انی کنت من الظالمین» است.
منابع:
1-تحریرالوسیله، ج 1، ص 136
2- فلاح السائل، ص245


[ یکشنبه 92/12/4 ] [ 8:42 صبح ] [ mohsen ] [ نظر ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

موضوعات وب
لینک دوستان
امکانات وب


بازدید امروز: 16
بازدید دیروز: 34
کل بازدیدها: 244229

تصویر ثابت